top of page

KODEKLUBB

Kodeklubb er et fritidstilbud der barn og ungdom leker og lærer med koding. Man skriver koder for å programmere dingser og roboter, eller for å få en skjerm til å oppføre seg på en bestemt måte, slik som f.eks i et spill eller ei nettside. 

Skaperkrfaft Valdres har et mål om at alle barn og unge i Valdres skal ha tilgang på kodeklubb.

Nedenfor kan du lese om de vanligste verktøyene og om hvorfor koding gir viktig læring. 

Technology-Will-Save-Us_BBC_Micro-Bit_de
Micro:bit

BBC micro:bit er en bitte liten datamaskin uten tastatur. Den har i stedet sensorer som lar den registrere sine omgivelser og tilkoblet teknologi.

Micro:bit har en enkel skjerm, temperaturmåler, lysmåler, akselerometer, og radiokommunikasjon. I kodeklubben i Ryfoss har vi en bilrobot og et dronebyggesett som kan styres av microbit, og vi har forskjellige motorer og sensorer vi kan bygge egne dingser med.

about_EV3_BuildMoreRobots_landscape.jpg
LEGO Mindstroms

LEGO Mindstorms er et produkt fra leketøysprodusenten Lego som gjør det mulig for en bruker å konstruere sin egen robot. I praksis er dette en kloss som kan kobles til  flere forskjellige sensorer og motorer. Sammen med konvensjonelle LEGO-klosser, kan dette bygges sammen til en fungerende robot, som igjen programmeres via et dataprogram. 
Les mer om konkuransen
her:
Se en presentasjonsvideo
her:

Arduino-512.jpg
Arduino

Arduino er på en måte en litt mer avansert storebror til Micro:bit. Arduino er kraftig nok til å styre en 3D-printer.

astrokatt.png
Scratch

Med Scratch kan du lage visuelle programmer og spill, morsomme og lærerike animasjoner, eller interaktive presentasjoner. Scratch er enkelt å komme i gang med, men likevel kraftig.

Hvorfor lære koding?

Det er naturlig å spørre: Hva er forskjellen på koding og «vanlig skjermtid»? En god forklaring ligger i forskjellen på bil og vei. Hvis vanlig skjermtid er å kjøre bil, så blir den som skriver koden og bygger opp programmene den som bygger veien. Her er noen av fordelene med å jobbe med koding. Teksten er hentet fra kidsakoder.no.

Programmering er nyttig: 
​Programmering er et verktøy for å lage ting med datamaskinen – et verktøy med større rekkevidde enn papir og blyant. Programmering gir eleven mulighet til å beherske datamaskinen og uttrykke seg kreativt med digitale medier.

Systematisk tenking og kreativ problemløsing: 
For å løse en oppgave ved hjelp av programmering er det nødvendig å formulere presist hva programmet skal gjøre. Da må elevene forstå problemstillingen og dele oppgaven opp i mindre deler som kan uttrykkes i et programmeringsspråk. Dette gir trening i å løse problemer på en systematisk måte med en klar overføringsverdi til problemløsing på andre områder.

Fullføring av et arbeid:
Å lage et program er alltid et prosjekt. Det krever målrettet innsats å skrive et program, og det er sjelden alt fungerer som det skal på første forsøk. For å fullføre prosjektet kreves det mange omganger med testing og forbedring. Programmering hjelper derfor elevene å utvikle en god arbeidsmetodikk som de kan dra stor nytte av i arbeidslivet.

Motiverende aktivitet:
Programmering gir resultater som er visuelle og lar elevene uttrykke seg med digitale medier som de kjenner godt, for eksempel spill, nettsider og apper. Det er svært motiverende å kunne vise frem et program som fungerer og gjør noe kult eller nyttig. I arbeidet får elevene umiddelbar tilbakemelding når de ser hvordan programmet virker, og får muligheten til å finne veien videre på egenhånd.

Utvikle interesser og talent: 
En del elever vil ha lyst til å lære mer om programmering enn det skolen kan tilby. Takket være mye godt lærestoff som er tilgjengelig på Internett, vil disse elevene ha mulighet til å ta det videre så langt de måtte ønske, både i skolen og på fritiden. For elever med talent for realfag er dette en unik mulighet til faglig utvikling. Skolen kan lett spille en viktig rolle for disse elevene ved å gi dem råd og veiledning, gjerne med støtte fra Lær Kidsa Koding.

Det digitale samfunnet:
Informasjonsteknologien har gitt fantastiske muligheter til samfunnet, fra produktivitet og verdiskapning til livskvalitet og underholdning. Mange muligheter er fremdeles uoppdaget, og vi trenger de unge til å føre utviklingen videre. Skolen må lære elevene å forstå det digitale samfunnet. Det er viktig at de unge er bevisste på både dets muligheter og utfordringer, både hva andre kan gjøre med teknologien og hva de selv kan skape.

bottom of page