
5.-7. klasse
Her finner hele beskrivelsen av kodeopplegg som passer for 5.-7. klasse. De fleste er knyttet opp mot kompetansemål i grunnskolen.
Du finner opplegg til disse kategoriene:
Matematikk
Her er det ikke kommet opplegg ennå, men det kommer nok.
Naturfag
Kompetansemål etter 7. årstrinn.
-
Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen

Programmere en bestemmelsnøkkel for stein i Scratch
Enkelt program for å øve på å bestemme ulike hovedgrupper av stein i Scratch.
Krav til erfaring: Ingen
Tidsbruk: 45-60 minutter

Programmere komponenter i et smarthus med Micro:bit
Elevene skal lage ulike teknologiske system til et smarthus: Fjernkontroll til lys, kodelås, programmere lysstriper. Oppgaven kan fungere som en programmeringstime, eller dere kan sette av nok tid til at elevene lager sin egen smart-by med egenkomponerte smarthus av papp, veier med trafikklys, gatelys og automatiske veibommer.
Denne oppgaven passer utmerket sammen med super:bit-pakken som mange skoler har.
Krav til erfaring: Ingen+
Tidsbruk: Fra 45 min. og så lenge man ønsker
Musikk
Her er det ikke kommet opplegg ennå, men det kommer nok.
Kunst og håndverk
Her er det ikke kommet opplegg ennå, men det kommer nok.
Annet

Koding uten datamaskin: Eggedosisrobot
Dette er en morsom som egner seg svært godt som intro til koding. Elevene skal øve på å lage gode instruksjoner. Elevene skal programmere læreren til å lage eggedosis.
Krav til erfaring: Ingen.
Tidsbruk: 30-60 minutter

Bokstav og talløving med Bluebot/Beebot
I denne oppgaven skal elevene lage og følge oppskrifter på hvordan de skal komme seg fra en plass i rutenettet/koordinatsystemet til en annen.
Krav til erfaring: Ingen
Tidsbruk: 30-60 minutter

Koding uten datamaskin: Eggedosisrobot
Dette er en morsom som egner seg svært godt som intro til koding. Elevene skal øve på å lage gode instruksjoner. Elevene skal programmere læreren til å lage eggedosis.
Krav til erfaring: Ingen
Tidsbruk: 30-60 minutter