top of page
about_EV3_BuildMoreRobots_landscape.jpg

5.-7. klasse 

Her finner hele beskrivelsen av kodeopplegg som passer for 5.-7. klasse. De fleste er knyttet opp mot kompetansemål i grunnskolen. 

Du finner opplegg til disse kategoriene:

Matte

Matematikk

Kompetansemål etter 7. årstrinn.

  • Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen

Scratch-katt.png

Programmere en bestemmelsnøkkel for stein i Scratch

Enkelt program for å øve på å bestemme ulike hovedgrupper av stein i Scratch.

Krav til erfaring: Ingen

Tidsbruk: 45-60 minutter

Naturfag

Kompetansemål etter 7. årstrinn.

  • Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen

Scratch-katt.png

Programmere en bestemmelsnøkkel for stein i Scratch

Enkelt program for å øve på å bestemme ulike hovedgrupper av stein i Scratch.

Krav til erfaring: Ingen

Tidsbruk: 45-60 minutter

smarthus_edited.png

Programmere komponenter i et smarthus med Micro:bit

Elevene skal lage ulike teknologiske system til et smarthus: Fjernkontroll til lys, kodelås, programmere lysstriper. Oppgaven kan fungere som en programmeringstime, eller dere kan sette av nok tid til at elevene lager sin egen smart-by med egenkomponerte smarthus av papp, veier med trafikklys, gatelys og automatiske veibommer. 

 

Denne oppgaven passer utmerket sammen med super:bit-pakken som mange skoler har.

Krav til erfaring: Ingen+

Tidsbruk: Fra 45 min. og så lenge man ønsker

Naturfag

Musikk

Her er det ikke kommet opplegg ennå, men det kommer nok.

Musikk
Kunst og håndverk

Kunst og håndverk

Her er det ikke kommet opplegg ennå, men det kommer nok.

Annet

egg.jpeg

Koding uten datamaskin: Eggedosisrobot 

Dette er en morsom som egner seg svært godt som intro til koding. Elevene skal øve på å lage gode instruksjoner. Elevene skal programmere læreren til å lage eggedosis.

Krav til erfaring: Ingen.   

Tidsbruk: 30-60 minutter

Annet
beebots.jpeg

Bokstav og talløving med Bluebot/Beebot

I denne oppgaven skal elevene lage og følge oppskrifter på hvordan de skal komme seg fra en plass i rutenettet/koordinatsystemet til en annen.

Krav til erfaring: Ingen

Tidsbruk: 30-60 minutter

egg.jpeg

Koding uten datamaskin: Eggedosisrobot 

Dette er en morsom som egner seg svært godt som intro til koding. Elevene skal øve på å lage gode instruksjoner. Elevene skal programmere læreren til å lage eggedosis.

Krav til erfaring: Ingen               

Tidsbruk: 30-60 minutter

bottom of page