about_EV3_BuildMoreRobots_landscape.jpg

1.-4. klasse 

Her finner du en presentasjon av kodeopplegg som passer for 1.-4. klasse. De fleste er knyttet opp mot kompetansemål i grunnskolen.

Du finner opplegg til disse kategoriene:

Matematikk

Kompetansemål etter 3. årstrinn

  • lage og følge regler og trinnvise instruksjoner i lek og spill knyttet til koordinatsystemet

beebots.jpeg

Bokstav og talløving med Bluebot/Beebot

I denne oppgaven skal elevene lage og følge oppskrifter på hvordan de skal komme seg fra en plass i rutenettet/koordinatsystemet til en annen.

Krav til erfaring: Ingen

Tidsbruk: 30-60 minutter

egg.jpeg

Koding uten datamaskin: Eggedosisrobot 

Dette er en morsom som egner seg svært godt som intro til koding. Elevene skal øve på å lage gode instruksjoner. Elevene skal programmere læreren til å lage eggedosis.

Krav til erfaring: Ingen.   

Tidsbruk: 30-60 minutter

hands-g42a079ce4_640_edited.jpg

Kodekurs 1 – for barn fra 4 år på code.org

Kodekurs der elevene lager koder med blokker for å løse oppgaver. Denne aktiviteten er flott å bruke som fadderaktivitet der eldre elever kan hjelpe elevene i gang. Læreren kan opprette en bruker, «lage gjøremål» og dele lenke til elevene for å overvåke progresjonen til elevene. 

Elevene jobber på PC, eller nettbrett. Elever som har lært å lese kan gå videre på kodekurs 2.

Krav til erfaring: Ingen.  

Tidsbruk: Fra 15 minutter, avhengig av hvor mange oppgaven man vil løse.

Kompetansemål etter 4. årstrinn

  • lage algoritmer og uttrykke dem ved bruk av variabler, vilkår og løkker

hands-g42a079ce4_640.jpg

Kodekurs 2 for barn fra 6 år på code.org

Kodekurs med oppgaver med og uten datamaskin der elevene lager koder med blokker for å løse oppgaver. Læreren kan opprette en bruker, «lage gjøremål» og dele lenke til elevene for å overvåke progresjonen til elevene.

Elevene jobber på PC, eller nettbrett.

Krav til erfaring: Må kunne lese

Tidsbruk: fra 15 minutter, avhengig av antall oppgaver man velger

boksermedlapper_edited.png

Begrepslæring variabler, vilkår og løkker

Praktisk aktivitet som kan knyttes til begrepsinnlæring. Variabler kan forklares som skuffer man navngir og som inneholder en verdi.

 

Løkker er når noe gjentar seg et viss antall ganger og kan forklares med å gi elevene i oppgave å tre perler på en snor

Krav til erfaring: Ingen.   

Tidsbruk: 30-60 minutter

 

Naturfag

Her er det ikke kommet opplegg ennå, men det kommer nok.

 

Musikk

Her er det ikke kommet opplegg ennå, men det kommer nok.

 
 

Kunst og håndverk

Her er det ikke kommet opplegg ennå, men det kommer nok.

Annet

Her er det ikke kommet opplegg ennå, men det kommer nok.